کسب و کار خودتو درست کن

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عصر دات کام که در غرب در اوایل دهه 90 میلادی با سرعت شروع به پیشرفت کرد و در اوایل دهه اول قرن بیست و یکم فروکش کرد و جای خود را به عصر سوشیال نتورکینگ دارد  دو سه سالی است که تازه در ایران آغاز شده..

هفته ای نیست که یه سایت فروش جدید با کلی تبلیغات و امکانات و برپایه یک استارت آپ به فضای نت اضافه نشه. دارم با خودم فکر میکنم. آیا واقعا این فضا فرصت مناسب و کافی برای کسب درآمد ایجاد میکنه؟ چرا خیلی از این سایت های تولید و به اشتراک گذاری کار و کالا شکست می خورند و چطوره که عده ی اندکی از آنها مثل 504 و دیجی کالا  و دیوار راه خودشون رو پیدا می کنند.

چند روز پیش داشتم به سخنرانی بیل گراس در TED  ونکوور در مارس2015 نگاه می کردم. گراس آدم جالبیه. یه کار آفرین بزرگ. کارش تولید شرکته! و وقتی شرکت رشد کرد اونا رو میفروشه و یه شرکت دیگه میزنه. عمده شرکت هایی که درست کرده در حوزه سرویس های اینترنتی هستند اما بعضی از اونا هم در فضای حقیقی کار میکنند.

او در این سخنرانی تحت عنوان " ساده ترین و بزرگترین دلیلی که استارت آپ ها موفق می شوند" با تحلیل کار خودش در ایجاد این صد شرکت و درصد موفقیت ها و شکست هاشون پنج عامل اصلی رو برای تولید شرکت های موفق بر طبق میزان اثر گذار بودنشون بر می شمره:

1. زمان گذاشتن کافی برای شرکت

2. تیم مناسب و متخصص و متعهد

3.ایده

4. مدل تجاری درست

5. سرمایه گذاری اولیه

اخیرا بعد از یک سال همکاری با یه سایت ، مدیر سایت به طور ناگهانی و بدون مشورت با اعضای تیمش استعفا داد. این کار منو خیلی به فکر فروبرد. فرض کنین برای این که یک سایت جون بگیره اول باید پیکربندی مناسب داشته باشه بعد یه تیم خوب در قالب اون پیکر بندی کار کنند و تولید محتوا کنند و بعد سایت خودش رو مطرح کنه تا وزن بگیره و مخاطبانش به اندازه کافی رشد کنند. سایت مورد نظر ما همه ی این مراحل رو طی یک سال طی کرد. اما چند اشکال مهم باعث شد درست زمانی که سایت داشت برای تثبیت خودش گام بر میداشت شکست بخوره.از اونجا که سایت وابسته به یک نهاد بود و براش درامد زایی زیاد مهم نبود و سیاست های سایت مهم تر بودند و به عبارت دیگر بخش مدل تجاری درست و سرمایه گذاری حذف شده بود و بخش سیاست بازی و اعصاب خوردی بهش اضافه شده بود ، به مدیر سایت ما فشار آمد و کار رو ترک کرد.البته سایت مد نظر من یک سایت فروش یا تولید کار نبود یک سایت تولید محتوای فرهنگی در پیشانی یک نهاد فرهنگی بود. با این حال اعضای سایت مدلی از کسب و کار بر مبنای تولید بسته های فرهنگی رو در نظر داشتند که به علت موجود بودن بودجه ی سایت از یه جای دیگه این مدل ها همگی شروع به خاک خوردن در ذهن اعضای گروه کردند.

همیشه هم وجود سرمایه برای ادامه یک کار اینترنتی موفقیت آمیز نیست..

گاهی همین سرمایه که به طبع خود اجبار برای وابستگی در خط مشی های تولید محتوا را میاره موجب محدودیت میشه و جلو حرکت و کار رو میگیره.

مهم ترین کسب و کار هایم مجازی جهان با سرمایه های شخصی و از روی دغدغه های فردی  و بر مبنای تلاش چند دوست برای ایجاد یک کار جدید یا یه هدف مهم ایجاد شدن..

دوست برنامه نویسی دارم که تا به حال چندین شبکه اجتماعی زده برای هم کلاسی ها و هم صنف های خودش. بعضی هاشون شکست خوردن و بعضی هاشونم هنوز زنده هستند. مهم ترین چیزی که در این دوست الهام بخش منه اینه که یه تنه یا همراه با بقیه رفقاش بدون تکیه به کمک نهاد های پولدار داره تولید محتوا و فضا میکنه.

در کل هدفم از نوشتن اینا این بود که به این مدل از کسب و کارها در دنیا و اونچه که در ایران داره پیش میره بیشتر فکر کنین.

کسی چه می دونه شاید شما چند ماه بعد کسب و کار خودتون رو از همین طریق راه انداخته باشید

 

/ 1 نظر / 33 بازدید
مریم

سلام مدتیه که یه سئوال فکرمو مشغول کرده سایت هایی مثل دیوار یا سایت های دیگری از این دست که کالا و خدمات دیگران را بطور رایگان در فضای اینترنت قرار میدهند بدون اینکه تبلیغی در سایتشان قرار دهند چه سودی برایشان دارد؟ممنون میشم اگر لطفا جواب بدین.